Hlavným negatívnym vplyvom dopravy na vtáctvo je nepochybne zvýšená úmrtnosť v dôsledku kolízií medzi vtákmi a vozidlami. Časté sú aj kolízie letiacich vtákov s priehľadnými stenami pozdĺž ciest a diaľnic alebo s trolejovým vedením trolejbusov, električiek alebo vlakov.
Špecifickým zdrojom úmrtnosti je otrava vtákov kryštálmi soli používanými pri zimnej údržbe. Okrem úhynu sú niektoré skupiny vtákov ovplyvnené taktiež vyrušovaním.
Na zabránenie kolízií vtákov a netopierov s vozidlami sa najčastejšie používa oplotenie a steny. A to buď na zvýšenie výšky letu nad infraštruktúru, alebo ich nasmerovaním na migračné objekty (podchod/nadchod) pre voľne žijúce živočíchy. V oboch prípadoch bude účinnosť tohto zmierňujúceho opatrenia závisieť od špecifických vlastností živočíšnych druhov.
Ploty, ktoré zvyšujú letovú výšku netopierov, môžu byť účinnejšie v prípade druhov prispôsobených otvoreným plochám, ktoré zvyčajne lietajú vo väčších výškach a sú menej obratné. Takéto ploty sa zdajú byť účinné aj pre netopiere rodu Pipistrellus , ktoré napriek tomu, že lietajú vo výške 4 – 5 m nad zemou, majú tendenciu udržiavať výšku letu pri prelete cez cesty s clonou na oboch stranách. Ostatné druhy netopierov prispôsobené na les alebo okraje lesa sa po prekonaní plota zvyčajne vrátia do nízkej letovej výšky a prekonávajú infraštruktúru s väčším rizikom kolízie s vozidlom. V prípade týchto druhov je potrebné používať ploty a zásteny, ktoré ich odvedú z vysoko rizikových oblastí a navedú ich na objekty pre prelet nad infraštruktúrou alebo pod ňou.
Hlavné príčiny úmrtnosti vtákov v dôsledku dopravy a spôsoby jej znižovania
Úmrtnosť na cestách je problémom pre mnohé druhy vtákov. Rizikové situácie a možnosti zníženia úmrtnosti sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:
Príčina mortality | Odporúčané opatrenie |
---|---|
Strety s vozidlami na krížení dopravnej infraštruktúry s migračným koridorom pre vtáky (netopiere) alebo atraktívnym biotopom (mokrade a iné ornitologicky/chiropterologicky významné lokality). | Inštalácia ochranných stien z pletiva. Výstavba podchodu dostatočne veľkého na to, aby ním vtáky mohli preletieť. Výsadba vyššej zelene na oboch stranách, ktorá prinúti vodné vtáky zvýšiť výšku letu. |
Strety s vozidlami na miestach, kde sa na krajniciach alebo na svahoch ciest vytvorila potravná ponuka. | K ozeleneniu nepoužívať druhy kríkov, ktorých plody predstavujú potravný zdroj pre vtáky. Zamedziť hromadeniu semien na krajniciach ciest (hlavne pri žatve plodín) |
Strety dravcov s vozidlami v miestach s častou mortalitou (dravci a sovy zbierajú usmrtené živočíchy a sami sa stávajú obeťami premávky). | Odstránenie príčin primárnej mortality. Priebežné odstraňovanie kadáverov. |
Strety dravcov s vozidlami v miestach vysokej koncentrácie drobných cicavcov na cestných okrajoch. | Vhodné časovanie kosenia cestných okrajov (nie v čase všeobecného nedostatku koristi, vhodné je počkať, až budú pokosené okolité poľnohospodárske kultúry). |
Kolízie vtákov s transparentnými stenami pozdĺž ciest /diaľnic. | Steny vybaviť zvislými plnofarebnými pruhmi o šírke 2 – 3 cm a vzdialenosti 10 cm alebo pruhmi umiestnenými horizontálne s rovnakou šírkou vo vzdialenosti 5 cm. |
Kolízie vtákov s trakčným vedením (časté na mostoch cez väčšie toky). | Použiť dostupné prostriedky na zviditeľnenie rizikovej časti vedenia. Alebo na mostoch doplniť ochranné pletivové siete do výšky vedenia. |
Úrazy elektrickým prúdom na stĺpoch trakčného vedenia. | Zabezpečiť stĺpy trakčných vedení proti dosadnutiu vtákov (obdobne sú zabezpečované stĺpy vysokého napätia). |
Otravy vtákov po požití kryštálov posypovej soli pri zimnej údržbe (hromadné úhyny známe napríklad u stehlíka čížavého (Carduelis spinus)). | Na zimnú údržbu používať soľný roztok, príp. najjemnejšiu frakciu soli. |
Protihlukové ale aj iné priehľadné steny (sklo, polykarbonátové alebo akrylátové dosky) všeobecne zapríčiňujú na mnohých miestach vysokú mortalitu vtákov. Vtáky totiž priehľadnú stenu neregistrujú a snažia sa preletieť do priestoru za ňou. K úrazom dochádza aj v situáciách, kedy sa v inak priehľadnej stene zrkadlí okolitá krajina či obloha. Mortalita v týchto prípadoch postihuje širokú škálu druhov a počty zabitých vtákov sú často alarmujúce. Priehľadné steny tak predstavujú významné riziko pre vtáky. Je preto potrebné tieto steny dostatočne zviditeľniť (znepriehľadniť) a adresovať aj reflexné vlastnosti.
Viac informácií o vhodných opatreniach na cestných komunikáciách poskytuje napríklad táto príručka. Technické parametre opatrení upravuje na Slovensku tento predpis.
Ochrane vtáctva na nadzemných elektrických vedeniach sa na Slovensku venuje pomerne dosť odbornej pozornosti. Taktiež máme na Slovensku v legislatíve zakotvenú povinnosť pri budovaní a rekonštrukcii nových elektrických vedení použiť riešenie, zabraňujúce zraňovaniu alebo usmrcovaniu vtáctva. Ak dochádza k preukázateľnému zraňovaniu alebo usmrcovaniu vtáctva na elektrických vedeniach alebo telekomunikačných zariadeniach, môže okresný úrad rozhodnúť o vykonaní technických opatrení.
Viac o vhodných opatreniach na elektrických vedeniach sa môžete dozvedieť napríklad v tejto odbornej príručke alebo v recentnom zhodnotení dostupných poznatkov.